8 feb 2022 Heb jij een webshop? Let dan op!
De informatieplicht voor webshops wordt strenger gecontroleerd. Op 12 november 2021 heeft de Hoge Raad beslist dat rechters proactief mogen controleren of webshops voldoen aan de informatieplicht. De consument wordt door deze uitspraak nog beter beschermd.
Anders dan in een fysieke winkel kan een consument via een webshop niet goed zien, voelen, passen en snuffelen aan het product. Heb jij een webshop? Dan dien je je klanten vóór de koop goed te informeren over:
- de voornaamste kenmerken van de zaken of diensten;
- jouw identiteit (eigenaar van de webshop);
- het geografische adres en het telefoonnummer;
- de totale prijs inclusief alle belastingen; en
- het recht op een eventuele ontbinding van de overeenkomst, al dan niet met een herroepingsformulier.
Deze informatie moet je op een passende wijze en in begrijpelijke taal aan je klanten verstrekken. Daarnaast zal je je klanten een bevestiging van de overeenkomst moeten versturen, binnen een redelijke termijn na tot stand komen van de overeenkomst.
Als de rechter constateert dat je de essentiële informatieplicht niet bent nagekomen, dan kan hij/zij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigen.
Nog geen webshop?
Wil je wat extra geld in het laatje brengen? Dan kan een eigen webshop uitkomst bieden. En dat hoeft volgens webshop-expert Astrid van der Made helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ze vertelt erover in ANKO Kapperszaken: “Er liggen veel kansen voor kappers.” Lees verder >



